Så funkar digitala författarbesök

En lärare i ett tomt klassrum på en stor videobild, samt Annelie Drewsen med hörlurar på en mindre videobild. Skärmdump från videomöte.

Marianne Lindblad på Blackebergs gymnasium strax innan eleverna kom in i klassrummet.

Jag gör vanligtvis åtskilliga författarbesök varje år, både på skolor och bibliotek. Min allra vanligaste publik är ungdomar eller vuxna som är ganska nyanlända i Sverige och som har läst någon av mina lättlästa böcker. Men hur fungerar det att mötas digitalt?

Eftersom jag tidigare har arbetat som lärare i svenska som andraspråk och har lång erfarenhet av att anpassa mitt språk till rätt nivå så brukar det bli väldigt fina besök på skolor och bibliotek. Jag talar långsamt, använder ett lätt språk, upprepar det viktigaste och uppmuntrar åhörarna att avbryta och ställa frågor om de inte hänger med. Som stöd har jag alltid en presentation med bilder, vilket underlättar när jag ska förklara min egen skrivprocess eller varför jag skrev en viss bok.

Svårare att anpassa språket

Under pandemin har det blivit färre besök än vanligt och de som genomförs har oftast varit digitala. Så hur funkar det med digitala författarbesök med nyanlända elever? Tja, ganska bra, skulle jag säga. Det svåraste för mig är att inte kunna läsa av elevernas reaktioner. Är det någon som slutat lyssna? Någon som ser förvirrad eller uttråkad ut? Några som viskar? Därmed blir det också väldigt mycket svårare att lägga mig på rätt nivå. Ett sätt att lösa det är att ha en kort presentationsrunda i början, där alla får berätta något litet om sig själva. Jag brukar till exempel be dem berätta vilka språk de talar eller vilka sporter de tycker om. På vanliga besök gör jag också det av precis samma anledning: för att få en bild av vilka eleverna är och hur mycket svenska de kan. Men det blir helt klart lättare både för eleverna och mig om vi befinner oss i samma rum!

Med läraren i klassrummet

De digitala besöken har skett på två sätt. Ibland är alla med på distans, men andra gånger är eleverna och läraren i klassrummet, medan jag är med via video. Det senare har faktiskt fungerat bäst. Då kan läraren vara den som läser av elevernas reaktioner, hjälper till att förklara om det behövs eller signalerar till mig att något behöver förtydligas. När eleverna ska ställa frågor kan det vara jättesvårt för mig att uppfatta varje ord, framförallt på grund av att det digitala ljuset blir sämre. Då kan läraren upprepa frågan för mig.

En fördel med distans är att elever som är hemma eller andra personer kan vara med på besöket. På mitt senaste besök var skolbibliotekarien med på distans och kunde genast berätta vilka av mina böcker som fanns att låna i skolbiblioteken. Superbra!

Vi ses på skärmen

Efter ett digitalt författarbesök på Kärrtorps gymnasium skrev läraren Maria Agdler: ”Jag tycker att du gjorde en fin och personlig presentation. Det kändes som att vi fick lära känna dig lite, fast det var digitalt.” Inför 2021 kommer jag att boka in digitala besök för de som önskar, men jag längtar faktiskt till vi kan ses som vanligt. Det blir både bättre och roligare. Några eleverna brukar alltid dröja sig kvar för att ställa en personlig fråga eller ta ett foto. Men när det digitala besöket är slut slocknar bara skärmen.

Boka författarbesök via Författarcentrum här.

 

 

Visa det här inlägget på Instagram

 

Ett inlägg delat av Annelie Drewsen (@adrewsen)