Oumbärlig guide för blivande författare

Booklife var en av böckerna som låg i mitt paket för några veckor sedan.  Till skillnad från många andra böcker som riktar sig till skrivande människor handlar den inte så mycket om det praktiska hantverket. Istället positionerar författaren Jeff Vandermeer som en kunnig och erfaren vägledare för att blivande och etablerade författare. Det visar sig vara riktigt intressant och jag är ganska säker på att den här boken kommer att hänga med mig under många år framöver som ett slags uppslagsverk.

Vandermeer blandar handfasta råd med personliga anekdoter och röster från författarkollegor. Bokens första del heter Public Booklife och avhandlar allt från övergripande strategier till virtuell närvaro och pr-verktyg. Den är proppad med bra idéer som kan fungera som inspiration till egna projekt. Ibland blir det lite väl mycket självhjälpsbok över det hela, men för det allra mesta ger boken en bra insikt i (den amerikanska) bokbranschens särdrag, vilket kan behövas för novisen.

Bokens andra del heter Private Booklife och handlar till största del om hur man kan förena skrivandet med resten av sitt liv. Hur får man tid att skriva om man jobbar samtidigt? Hur hanterar man refuseringar?Vad händer med författaren som plötsligt blir framgångrik? Mycket intressant här också.

Utöver detta finns en rejäl bilaga med bidrag från andra skribenter om allt från hur agenter jobbar till exempel på marknadsföringsplaner.

Jag skulle råda alla som känner att nu är det nära, snart sitter jag där med ett bokkontrakt, att skaffa boken. Jag har läst den i små portioner för att ta in alla goda idéer och låta dem befrukta mina egna kreativa processer. (I fråga om marknadsföring av min barnbok har ett par idéer redan omsatts i praktik.) Jag tror även att alla andra människor som arbetar med något kreativ kan hitta mycket användbart i den här boken.

8 Comments

  1. Tack för tipset! Jag tycker att kvaliteten på böcker om skrivande & bokbranschen kan skifta så oerhört.

    ”I fråga om marknadsföring av min barnbok har ett par idéer redan omsatts i praktik.”
    *viskar*
    what, what, what?!

  2. Ja, ofta upprepas samma sak i bok efter bok. Den här var riktigt uppfriskande då den anlade ett helhetsperspektiv på författarskapet som yrke.

    Marknadsföringsidéer finns det många, som säkert kommer att diskuteras mer ingående med förlaget inom kort. Men hittills har jag:

    1) Börjat skriva på en sång (Se inlägg ovan)

    2) Börjat klura på om det kanske går att få blurbar från välkända personer som kan tänkas ingå i bokens målgrupp

    3) Planerat ett event på lokala bibblan, efter en förfrågan därifrån

  3. bra där!

    vi hade lösa planer på att göra en enkel bokvideo (till youtube) och då är just musiken en utmaning – inte så lätt att köpa loss rättigheter till existerande musik….

    annars heter ju världens billigaste marknadsföring gratisprover

    sedan är det ju alltid bra att ha en liten 'ståry' i bakfickan omkring hela grejen/dig, som lokala tidningar/TV/radio lätt kan ta upp och lyfta – gör det lätt för dom helt enkelt, eller som min vän PR-agenten säger ”provide the press with good copy!”

  4. Jodå, gratisprover blir det massor, om jag har förstått det hela rätt.

    Att hitta intressanta vinklar för lokal press tror jag ska gå bra. Jag har gjort en del grejer lokalt och har ett ganska stor kontaktnät. Illustratören och jag bor dessutom i samma förort, så det ökar ju lokalanknytningen.

    Boken riktar sig till en specifik målgrupp, eftersom den är tvåspråkig. Det gör det både svårare och lättare att tänka marknadsföring. Svårt eftersom allmänintresset är mindre, lättare då den inte är som alla andra böcker.

    Vad hände med bokvideon? Var det för barnboken eller romanen?

  5. Helt rätt Pernilla!

    Bokvideon skulle varit för nya svenska vuxenboken men ibland måste man fråga sig ”skulle detta verkligen vara 'added value'”? Vi bestämde oss för att det var mer jobb än jag hade tid/energi till.

  6. Just en video kräver ju ganska mycket för att det ska bli proffsigt. Detta diskuteras faktiskt i Booklife. Tror du gjorde en smart avvägning där. Novellen i Yourlife var definitivt added value, den dröjde sig liksom kvar i mig och fick mig att vilja läsa MER!

Comments are closed.